§ 1 NAVN OG HJEMSTED

Stk. 1 Foreningens navn er Andelsboligforeningen Søjlegården.

Stk. 2 Foreningens hjemsted er Københavns kommune.

§ 2 FORMÅL

Stk. 1 Foreningens formål er at erhverve, eje og administrere ejendommen matr.nr. 4912 Udenbys Klædebo Kvarter, beliggende Tibirkegade 2-6, Sjællandsgade 25-31, Refsnæsgade 27-31 og Fensmarkgade 37-43, 2200 København N.

§ 3 MEDLEMMER

Stk. 1 Som andelshaver kan med bestyrelsens godkendelse optages enhver, der er fyldt 18 år og som bebor eller samtidig med optagelsen flytter ind i en bolig i foreningens ejendom, og som erlægger det til enhver tid fastsatte indskud med eventuelt tillæg.

Stk. 2 Som andelshaver kan med bestyrelsens godkendelse ligeledes optages den, der køber en bolig med henblik på fremleje til egne børn samt børnebørn (forældrekøb) eller forældre samt bedsteforældre (omvendt forældrekøb) eller søskende. Med egne børn menes, den som er den biologiske eller adopterede søn eller datter af andelshaver. Som egne børn anses således ikke den, som alene hører under andelshavers værgemål jfr. Værgemålsloven eller som er underlagt midlertidig forældremyndighed jfr. Forældreansvarslovens § 26, stk. 1.

Stk. 3 Som andelshaver kan endvidere med bestyrelsens godkendelse optages en person eller en juridisk person, som har købt andelen på tvangsauktion som ufyldestgjort panthaver. Denne andelshaver skal betale boligafgift og andre beløb, der opkræves af foreningen, frem til det tidspunkt, hvor andelen er videresolgt. Denne andelshaver kan ikke fremleje boligen, har hverken stemmeret eller mulighed for at stille forslag på andelsboligforeningens generalforsamling, og skal inden 6 måneder fra auktionsdagen sælge andelen til en person, som opfylder kravene i stk. 1. Såfremt andelen ikke er solgt inden 6 måneder fra auktionsdagen, overtager andelsboligforeningen salget, og bestemmer hvem der skal overtage andel og bolig og de vilkår overtagelsen skal ske på, hvorefter afregning finder sted som anført i § 15.

Stk. 4 Hver andelshaver må ikke benytte mere end én bolig i foreningen og er forpligtet til at bebo boligen, med mindre andelshaveren er midlertidigt fraværende på grund af sygdom, institutionsanbringelse, forretningsrejse, studieophold, ferieophold, militærtjeneste, midlertidig forflyttelse eller lignende.

Stk. 5 Hvis en andelshaver senere ønsker samboende/samlever optaget som medlem, skal denne have beboet boligen i mindst 1 år sammen med andelshaver.

§ 4 INDSKUD

Stk. 1 Indskud udgør et beløb, svarende til kr. 150,00 pr. m2 , således som disse er fastsat ved den stiftende generalforsamling.

Stk. 2 Indskuddet skal indbetales kontant.

Stk. 3 Ved optagelse af en ny andelshaver efter stiftelsen skal der ud over indskud indbetales et tillægsbeløb, således at indskud plus tillægsbeløb svarer til den pris, som efter § 14 godkendes for andel og lejlighed.

§ 5 HÆFTELSE

Stk. 1 Andelshaverne hæfter alene med værdien af andelen for forpligtelser vedrørende foreningen.

§ 6 ANDEL

Stk. 1 Andelshaverne har andel i foreningens formue i forhold til deres indskud. Generalforsamlingen er kompetent til at foretage regulering af andelene, således at det indbyrdes forhold mellem andelene kommer til at svare til boligernes indbyrdes værdi.

Stk. 2 Andelen kan kun overdrages eller på anden måde overføres til andre i overensstemmelse med reglerne i §§ 13-18, ved tvangssalg dog med de ændringer, der følger af reglerne i Lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskabers § 6 b.

Stk. 3 Andelen kan belånes i overensstemmelse med reglerne i Lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber. Der kan ikke gives transport i et eventuelt tilgodehavende efter en overdragelse, som endnu ikke er aftalt. Der kan heller ikke anvises eller meddeles fuldmagt for nogen anden end andelshaveren til at modtage og kvittere for afregning af et sådant tilgodehavende. Foreningen kan kræve, at andelshaveren betaler gebyr for afgivelse af erklæringer til brug for tinglysning af pantebreve eller retsforfølgning i henhold til Lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskabers § 4 a, ligesom foreningen kan kræve, at andelshaveren betaler for eventuel vurdering af forbedringer m.v.

§ 7 BOLIGAFTALE

Stk. 1 Som boligaftale anvendes sædvanlig lejekontrakt med de ændringer, der følger af disse vedtægter og generalforsamlingens beslutninger. Efter første overdragelse af andelen anvendes overdragelsesaftalen som boligaftale.

Stk. 2 En bolig må udelukkende benyttes til beboelse, og der må ikke udøves nogen form for erhverv, hvor det kræves, at boligen besøges af kunder.

Stk. 3 Undtaget fra stk. 2 er dog lejligheden beliggende Sjællandsgade 25, st. th., hvor det tidligere butikslokale er godkendt til kontor og udstillingsformål.

§ 8 BOLIGAFGIFT

Stk. 1 Boligafgiftens størrelse fastsættes til enhver tid bindende for alle andelshavere af generalforsamlingen.

Stk. 2 Det indbyrdes forhold mellem boligafgiftens størrelse for de enkelte boliger fastsættes, således at fordelingen sker i samme forhold som andelshavernes andel i tilvækst i foreningens formue jfr. § 6, stk. 1.

Stk. 3 Ved for sen betaling af boligafgift m.v. kan opkræves gebyr svarende til det påkravsgebyr, der ifølge Lejeloven kan opkræves ved for sen betaling af leje.

§ 9 VEDLIGEHOLDELSE

Stk. 1 Andelsboligforeningen foretager forsvarlig udvendig fornyelse og vedligeholdelse, herunder fornyelse og udvendig vedligeholdelse af døre mod fællesarealer, vinduer samt fornyelse og vedligeholdelse af fælles forsyningsledninger og fællesinstallationer indtil disses individuelle forgreninger til/i de enkelte andelslejligheder; herunder fælles varmeanlæg. Udover ovenstående varetager andelsboligforeningen også vedligeholdelse og fornyelse af radiatorer, radiatorventiler (ikke termostatfølere), vandmålere samt koldt- og varmtvandsledninger for stykket mellem den ovenfor omtalte forgrening ind til de respektive lejligheder.

Stk. 2 Indvendig vedligeholdelse af andelslejlighederne påhviler de enkelte andelshavere. Indvendig vedligeholdelse omfatter ikke alene hvidtning, maling og tapetsering, men også vedligeholdelse og fornyelse af gulvbelægning, gulvbrædder, køkkenborde, loftspuds, indvendige døre, egne dørlåse og alt lejlighedens udstyr, herunder el-ledninger, el-kontakter, toiletter, vaske, vandhaner, brugsvandsrør, varmeforsyningsrør, afløbsrør, gasrør og vandlåse under gulv fra lejlighedens skel til faldstammen hos underboen. En andelshavers vedligeholdelsespligt omfatter også forringelse, som skyldes slid og ælde.

Stk. 3 En andelshaver er endvidere forpligtet til at vedligeholde andre lokaler eller områder, som er tilknyttet boligen med særskilt brugsret for andelshaveren, såsom loftrum, kælderrum, altaner, haver, terrasser og lignende. For så vidt angår rum og områder i bygninger omfatter vedligeholdelsespligten dog kun vedligeholdelse af indvendige overflader. Generalforsamlingen kan fastsætte nærmere regler for vedligeholdelsen af sådanne områder.

Stk. 4 Såfremt en andelshaver groft forsømmer sin vedligeholdelsespligt, kan bestyrelsen kræve nødvendig vedligeholdelse foretaget inden for en nærmere fastsat frist. Foretages den nødvendige vedligeholdelse ikke inden fristens udløb, kan andelshaveren ekskluderes af foreningen og brugsretten bringes til ophør med 3 måneders varsel jfr. § 20.

Stk. 5 Ved akut opståede skader – såsom vandskader eller lignende – er bestyrelsen berettiget til uden varsel at skaffe sig adgang til den pågældende lejlighed; om nødvendigt ved hjælp af låsesmed.

Stk. 6 Derudover er ethvert medlem pligtig at give de af bestyrelsen eller administrator anviste håndværkere og/eller rådgivere adgang til sin lejlighed, når dette er påkrævet af hensyn til reparationer, modernisering m.v. eller ombygninger, når der er givet et varsel svarende til det i Lejeloven anførte for tilsvarende situationer.

Stk. 7 Såfremt lejligheden ikke er tilgængelig p.g.a. manglende tilstedeværelse eller aflevering af nøgle, er det bestyrelsen eller dennes stedfortræder tilladt at sikre sig adgang til lejligheden på anden vis; om fornødent med Fogedrettens medvirken. Alle eventuelle udgifter hertil påhviler det pågældende medlem.

§ 10 FORANDRINGER

Stk. 1 En andelshaver er berettiget til at foretage forandringer inde i andelsboligen jfr. dog stk. 2-7. Forandringer skal altid udføres håndværksmæssigt forsvarligt i overensstemmelse med kravene i byggelovgivningen, lokalplaner og andre offentlige forskrifter.

Stk. 2 Forandringer skal anmeldes skriftligt til bestyrelsen senest 6 uger inden de iværksættes. Vurderer bestyrelsen: a. at en anmeldt forandring vil stride mod stk. 1, 2. punkt eller b. at forandringen vil medføre væsentlige gener for de øvrige beboere i ejendommen eller c. at stk. 3 nedenfor ikke kan overholdes eller at bestyrelsens opstillede betingelser ikke kan opfyldes kan bestyrelsen gøre indsigelse inden 3 uger efter, at bestyrelsen har modtaget anmeldelse om forandringen. Gør bestyrelsen indsigelse, skal iværksættelse af forandringen udskydes, indtil der er opnået enighed med bestyrelsen, eller det er fastslået, at indsigelsen var uberettiget.

Stk. 3 En andelshaver er ikke berettiget til at foretage forandringer af boligens ydre eller ændringer på fællesinstallationer eller bygningsdele, hvis dette svækker ejendommens bærende konstruktioner, med mindre bestyrelsen inden arbejdets iværksættelse skriftligt har godkendt dette. Bestyrelsen kan nægte at give en sådan godkendelse, hvis bestyrelsen skønner, at forandringen vil være uhensigtsmæssig eller stride mod andre andelshaveres interesser.

Stk. 4 Bestyrelsen kan opstille rimelige betingelser for godkendelse af anmeldte forandringer: herunder at der tegnes entrepriseforsikring eller stilles anden passende sikkerhed for foreningens krav mod andelshaveren og/eller til opfyldelse af et eventuelt erstatningsansvar, der opstår i forbindelse med eller efter forandringens udførelse – også i forholdet til andre andelshavere. Der skal altid anvendes autoriserede håndværkere, som kan kræves udpeget eller godkendt af bestyrelsen. Bestyrelsen kan endvidere kræve at skulle påse arbejdet undervejs samt ved afslutning via en fagkyndig ekspert. Andelshaver skal afholde alle udgifter forbundet med andelshaverens udførelse af forandringer og holde foreningen skadesløs for de omkostninger, som foreningen måtte få som følge af andelshaverens forandring: herunder også eventuelle udgifter til fagkyndigt tilsyn på vegne af foreningen. Til installationer, der kræver udvidet brug af el, gas, vand eller lignende, kræves godkendelse fra bestyrelsen. Godkendelsen kan betinges af, at andelshaver betaler et beløb til dækning af de merudgifter for foreningen, som installationen medfører. Beløbet kan fastsættes som en løbende betaling eller et beløb til betaling af én gang. Ønskes forandringer udført af hensyn til ældre eller handicappedes særlige behov, kan bestyrelsen betinge forandringens gennemførelse af retablering ved andelshaverens fraflytning. Foretages retablering ikke, kan foreningens eventuelle udgifter til foretagelse heraf modregnes i overdragelsessummen.

Stk. 5 Andelshaver skal indhente bygningsmyndighedernes tilladelse, hvor en godkendelse er påkrævet, og skal sende en kopi af byggetilladelse, bygningsattest samt en tegning af ændringerne til bestyrelsen. Tilladelsen skal forevises bestyrelsen, inden arbejdet igangsættes, og i øvrigt under forudsætning af godkendelse i henhold til stk. 2.

Stk. 6 Andelshaver er altid ansvarlig for enhver skade relateret til forandringer, installationer og forbedringer i andelsboligen, som andelshaver selv har udført, ladet udføre (hoved- eller underentreprenører), eller som andelshaver har erhvervet i forbindelse med en overdragelse, uanset om andelshaver ved overdragelsen har været bekendt hermed. Dette gælder også for skader på ejendommen eller andre andelsboliger forårsaget af de forandringer, installationer eller forbedringer i andelsboligen, som andelshaver selv har udført, ladet udføre (hoved- eller underentreprenører), eller som andelshaver har erhvervet i forbindelse med en overdragelse, uanset om andelshaver ved overdragelsen har været bekendt hermed. Andelshaver er i øvrigt erstatningsansvarlig for skade, som forvoldes ved uforsvarlig adfærd af andelshaver selv, dennes husstand eller andre, som andelshaver har givet adgang til ejendommen og lejligheden. Bestyrelsen er ikke ansvarlig for anmeldte eller godkendte forandringers forsvarlighed og lovlighed.

Stk. 7 Er der igangsat forandringer i en andelsbolig uden godkendelse, forsømmes en lejlighed groft eller er en andelshavers forsømmelse til gene for de øvrige i ejendommen, kan bestyrelsen kræve fornøden retablering, renholdelse, vedligeholdelse og istandsættelse foretaget inden for en fastsat frist. Krav herom skal fremsættes skriftligt og kan også ske ved elektronisk kommunikation. Efterkommes bestyrelsens krav ikke, kan bestyrelsen på foreningens vegne bringe andelshavers brugsret til lejligheden til ophør ved eksklusion, samt sætte lejligheden i stand for andelshavers regning. I tilfælde af eksklusion kan omkostningerne til udbedringen modregnes i overdragelsessummen.

§ 11 FREMLEJE

Stk. 1 En andelshaver må hverken helt eller delvis overlade brugen af boligen til andre end medlemmer af sin husstand, medmindre han er berettiget dertil efter stk. 2 og stk. 3.

Stk. 2 En andelshaver er, når han har beboet andelslejligheden i normalt mindst 6 måneder, berettiget til at fremleje eller –låne sin bolig med bestyrelsens tilladelse, som kun kan gives, når andelshaveren er midlertidigt fraværende på grund af sygdom, institutionsanbringelse, forretningsrejse, studieophold, ferieophold, militærtjeneste, midlertidig forflyttelse eller lignende for en begrænset periode på normalt højst 2 år. Fremleje kan således ikke tillades efter fraflytning eller dødsfald, uanset om der måtte være særlige grunde såsom svigtende salg. Hvis en andelshaver har haft sin lejlighed fremlejet, skal andelshaveren bebo lejligheden i minimum 1 år, før ny fremleje kan godkendes. Bestyrelsen skal godkende fremlejetageren og betingelserne for fremlejemålet. For at få bestyrelsens godkendelse skal andelshaver forelægge behørig dokumentation for, at en af ovenstående godkendte fremlejeårsager er opfyldt. Undtaget fra ovenstående bestemmelser er dog andelshavere, der fremlejer deres bolig til egne børn, børnebørn, forældre, bedsteforældre eller søskende jfr. § 3, stk. 2.

Stk. 3 Lejen kan frit aftales mellem andelshaver og fremlejetager. Lejens størrelse reguleres af bestemmelserne i Lejeloven og kan indbringes for huslejenævnet.

Stk. 4 En andelshaver kan fremleje sin lejlighed helt eller delvis i en kortere periode til ferieformål. Udlejningen må ikke få erhvervslignende karakter eller omfang og følgende skal iagttages:

a) Lejligheden må udlejes jfr. de til enhver tid gældende retningslinier for varighed og antal dage. Disse retningslinier fastsættes af generalforsamlingen.

b) Andelshaver skal opretholde sin folkeregisteradresse i lejligheden, og det er andelshavers ansvar at sikre, at lejer er bekendt med og overholder andelsboligforeningens husorden og eventuelle øvrige regler i ejendommen.

c) Bestyrelsen skal forud for hver udlejning orienteres skriftligt ved fremsendelse af lejekontrakten.

d) De øvrige beboere i samme opgang skal ligeledes forud for hver udlejning skriftligt orienteres. Orienteringen skal indeholde information om: Antallet af lejere, lejeperiodens længde samt kontaktoplysninger til andelshaver. Den pågældende orientering skal lægges i hver enkelt lejligheds postkasse eller slås op i opgangen.

e) Udlejning må kun ske gennem af bestyrelsen godkendte ferieboligformidlingstjenester (eksempelvis AirBnB), som sikrer at der mellem lejer og udlejer udfærdiges de fornødne godkendte lejekontrakter, depositum samt forsikringer.

Stk. 5 Overtrædelse af reglerne for udlejning – herunder vilkårene i stk. 4 – anses for at være til alvorlig skade eller ulempe for andre medlemmer eller foreningens virksomhed. En sådan overtrædelse vil i gentagelsestilfælde efter forudgående påkrav kunne medføre eksklusion i henhold til vedtægternes § 20, stk. 1, litra c.

§ 12 HUSORDEN

Stk. 1 Generalforsamlingen kan til enhver tid – bindende for alle medlemmer – fastsætte regler for husorden, husdyrhold m.v. Et medlem er dog altid berettiget til at holde førerhund, selv om husdyrhold i øvrigt ikke måtte være tilladt.

Stk. 2 Bestemmelser om husdyrhold m.v. kan dog kun ændres, således at bestående rettigheder bibeholdes indtil dyrets død.

§ 13 OVERDRAGELSE

Stk. 1 Ønsker en andelshaver at fraflytte sin bolig, er denne berettiget til at overdrage sin andel efter reglerne i stk. 2 til en anden, der bebor eller samtidig med overdragelsen flytter ind i boligen. Bestyrelsen skal godkende den nye andelshaver men nægtes godkendelse, skal en skriftlig begrundelse gives senest 3 uger efter, at bestyrelsen har modtaget skriftlig meddelelse om, hvem der indstilles.

Stk. 2 Fortrinsret til at overtage andel og bolig skal gives i nedenstående rækkefølge:

a) Husstand: En person, der har haft fælles husstand med andelshaveren i mindst det seneste år før overdragelsen.

b) Anden familie: Den, der indstilles af andelshaveren, såfremt overdragelsen sker til egne børn, børnebørn, forældre, bedsteforældre eller søskende.

c) Intern venteliste: Andre andelshavere samt lejer af studielejligheden (Sjællandsgade 31, 2. tv.), der hos bestyrelsen er indtegnet på en venteliste, således at den der først er indtegnet på ventelisten går forud for de senere indtegnede. Fortrinsretten i henhold til første punktum er dog betinget af, at den fortrinsberettigede andelshavers bolig frigøres, således at den tilbydes først til de indtegnede på ventelisterne i overensstemmelse med reglerne i denne paragrafs stk. 2 (dette gælder ikke for så vidt angår lejer af studielejligheden).

d) Børneventeliste: Børn eller børnebørn af medlemmer af andelsboligforeningen, der er optaget på en venteliste hos bestyrelsen, således at den, der først er indtegnet på ventelisten, går forud for de senere indtegnede. Såfremt den indstillende andelshaver sælger sin andelslejlighed, kan dennes opskrevne børn og børnebørn ikke længere stå på børneventelisten.

e) Øvrige: Andre, der indstilles af den fraflyttende andelshaver.

Stk. 3 Foreningens eventuelle ventelister skal være tilgængelige for andelshaverne.

Stk. 4 Andelen bliver kun tilbudt ventelisterne én gang. Såfremt der ikke kan findes en køber til den udbudte pris, og andelen herefter udbydes på ny til en lavere pris, vil andelen ikke igen blive tilbudt ventelisterne.

Stk. 5 Lejeboligen beliggende Sjællandsgade 31, 2. tv. skal indtil andet besluttes af en generalforsamling bibeholdes som studie- eller funktionærbolig og i første hånd disponeres af studerende eller ansatte i andelsboligforeningen. Tildeling af lejeboligen sker efter lodtrækning (nærmere retningslinier herfor fastlægges af bestyrelsen); dog således at ansatte i andelsboligforeningen altid går forud for studerende. Senest 3 måneder efter, at lejer har enten fuldført eller ophørt med dennes studie, ophører det indgåede lejeforhold uden særskilt varsel, og lejemålet skal være fraflyttet. Samme vilkår er gældende i forhold til en ansats ophør af ansættelsesforhold i andelsboligforeningen. For studerende lejere i denne lejebolig stilles der ligeledes krav om, at disse – uopfordret – én gang årligt inden udgangen af januar måned eller på opfordring fra bestyrelsen via mail fremsendes dokumentation for, at man fortsat er studieaktiv. Efterleves dette krav ikke senest 6 uger efter fristens udløb eller bestyrelsens anmodning, kan lejeforholdet opsiges af udlejer med 3 måneders varsel.

§ 14 OVERDRAGELSESSUM

Stk. 1 Prisen for andel og bolig skal godkendes af bestyrelsen, som desuden skal godkende eventuelle aftaler efter stk. 2. Bestyrelsen kan kun godkende en rimelig pris og højst et beløb opgjort efter nedenstående retningslinier: a) Værdien af andelen i foreningens formue opgøres til den pris, som senest er godkendt af generalforsamlingen for tiden indtil næste årlige generalforsamling. Andelenes pris fastsættes under iagttagelse af reglerne i Lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber og i øvrigt under hensyn til værdien af foreningens ejendom og andre aktiver samt størrelsen af foreningens gæld. Generalforsamlingens prisfastsættelse er bindende, selvom der lovligt kunne have været fastsat en højere pris. En eventuel reguleringsklausul i overdragelsesaftalen kan alene godkendes, såfremt der i aftalen er indsat et maksimum for reguleringsbeløbet. Reguleringsklausulens formulering skal godkendes af andelsboligforeningens bestyrelse, og bestyrelsen kan beslutte, at klausulen skal oprettes på en standardformular. b) Værdien af forbedringer jfr. § 10, ansættes til anskaffelsesprisen med fradrag af eventuel værdiforringelse på grund af alder og slitage. c) Værdien af inventar, der er særskilt tilpasset eller installeret i boligen, fastsættes under hensyntagen til anskaffelsespris, alder og slitage. d) Såfremt boligens vedligeholdelsestilstand er usædvanlig god eller mangelfuld beregnes pristillæg respektive prisnedslag under hensyn hertil.

Stk. 2 Værdiansættelse og fradrag efter stk. 1, litra b-d fastsættes efter en konkret vurdering med udgangspunkt i det forbedringskatalog og de værdiforringelseskurver, der er fastlagt af Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation som vejledende. Anskaffelsesprisen for eget arbejde ansættes til den svendetime – ekskl. avance og offentlige afgifter – som et tilsvarende stykke arbejde ville have kostet. Bestyrelsen udpeger en uvildig vurderingsmand til at vurdere værdiansættelse og fradrag efter stk. 1, litra b-d.

Stk. 3 Til stede ved vurderingsmandens besigtigelse af lejligheden skal være den pågældende andelshaver. Desuden kan bestyrelsen være repræsenteret.

Stk. 4 Såfremt der samtidig med overdragelse af andel og bolig overdrages løsøre eller indgås anden retshandel, skal vederlaget sættes til værdien i fri handel. Køber skal indtil overtagelsesdagen frit kunne afvise eller fortryde løsørekøbet eller retshandlen. Bestyrelsen skal godkende vederlaget og de øvrige aftalte vilkår.

Stk. 5 Fastsættelsen af prisen for forbedringer, inventar og løsøre sker på grundlag af en opgørelse udarbejdet af den fraflyttende andelshaver. Stk. 6 Såfremt der opstår uenighed mellem sælgeren, køberen eller bestyrelsen om fastsættelse af pris for forbedringer, inventar og løsøre eller eventuelt pristillæg eller nedslag for vedligeholdelsesstand, fastsættes prisen af en voldgiftsmand, der skal være særlig sagkyndig med hensyn til de spørgsmål, voldgiften angår, og som udpeges af Boligretten. Voldgiftsmanden skal indkalde parterne til besigtigelse og udarbejde en vurderingsrapport, hvor prisberegningen specificeres og begrundes. Voldgiftsmandens vurdering er endelig og bindende for alle parterne. Voldgiftsmanden fastsætter selv sit honorar og træffer bestemmelse om, hvorledes omkostningerne ved voldgiften skal fordeles mellem parterne eller eventuelt pålægges én part fuldt ud, idet der herved skal tages hensyn til, hvem af parterne der har fået medhold ved voldgiften.

§ 15 FREMGANGSMÅDE

Stk. 1 Mellem sælger og køber oprettes en skriftlig overdragelsesaftale, der forsynes med bestyrelsens påtegning om godkendelse. Inden aftalens indgåelse skal køber have udleveret et eksemplar af andelsboligforeningens vedtægter, seneste årsrapport og budget samt opstilling af overdragelsessummens beregning med specifikation af prisen for andelen, forbedringer, inventar og løsøre samt eventuelt pristillæg eller nedslag for vedligeholdelsesstand. Køber skal endvidere inden aftalens indgåelse skriftligt gøres bekendt med Lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskabers bestemmelse om prisfastsættelse og om straf. Sælger foranlediger udarbejdelse af el-, gas- og VVSattester.

Stk. 2 Foruden de anførte el-, gas- og VVS-attester skal der desuden foretages en vurdering af vandtætheden af eventuelle badeværelser eller brusekabiner. Udgifter til denne vurdering afholdes af sælger.

Stk. 3 Derudover skal gasinstallationer, der er ældre end 10 år, tætprøves. Der skal udarbejdes en skriftlig rapport over eftersynet. Det påhviler sælger at rekvirere dette eftersyn, der også afholder udgifterne hertil.

Stk. 4 Alle ovenstående attester m.v. jfr. stk. 1 og 2 skal foreligge i anmærkningsfri stand, inden vurderingsmanden syner lejligheden. Bestyrelsen udpeger, hvilken autoriseret elektriker, VVS-installatør samt vurderingsmand der skal benyttes. Udgifterne til udarbejdelse af el- og VVS-attester afholdes af sælger. Udgifter til vurderingsmanden deles ligeligt mellem køber og sælger. I særlige tilfælde kan bestyrelsen efter skriftlig anmodning fra sælger godkende, at eventuelle mangler udbedres af køber.

Stk. 5 Alle vilkår for overdragelsen skal godkendes af bestyrelsen, og overdragelsesaftalen udarbejdes af foreningens administrator. Foreningen kan hos sælger og/eller køber opkræve et gebyr. Foreningen kan endvidere kræve, at sælgeren refunderer udgiften til forespørgsel i Andelsboligbogen, udgifter til besvarelse af forespørgsel fra ejendomsmægler m.m. samt refunderer udgifter og betaler et rimeligt vederlag for bestyrelsens og/eller administrators ekstraarbejde ved afregning til pant- eller udlægshavere og ved tvangssalg eller –auktion.

Stk. 6 Overdragelsessummen skal senest 2 uger før overtagelsesdagen være indgået på foreningens konto i pengeinstitut. Såfremt overdragelsesaftalen indgås mere end 3 uger før overtagelsesdagen, skal køber senest 1 uge efter aftalens indgåelse enten deponere købesummen eller stille standardbankgaranti for denne. Det deponerede/garanterede beløb skal frigives til andelsboligforeningen senest 2 uger før overtagelsesdagen.

Stk. 7 Andelsboligforeningen afregner – efter fradrag af sine tilgodehavender og nødvendige beløb til indfrielse af eventuelt garanteret lån med henblik på frigivelse af garantien – provenuet først til eventuelle rettighedshavere – herunder pant- og udlægshavere – og dernæst til den fraflyttende andelshaver.

Stk. 8 Bestyrelsen er ved afregning over for den fraflyttende andelshaver berettiget til at tilbageholde et beløb til sikkerhed for betaling af ikke forfalden boligafgift og efterbetaling af varmeudgifter og lignende. Såfremt afregning med køberens samtykke sker inden overtagelsesdagen, er foreningen endvidere berettiget til at tilbageholde et skønsmæssigt beløb til dækning af eventuelle krav i anledning af mangler konstateret ved overtagelsen.

Stk. 9 Snarest muligt efter køberens overtagelse af boligen, kan denne gennemgå lejligheden for at konstatere eventuelle mangler ved boligens vedligeholdelsesstand eller ved forbedringer, inventar og løsøre, der er overtaget i forbindelse med boligen. Køberen kan kun komme med mangelindsigelser i op til og med 14 dage fra overtagelsesdagen, bortset fra indsigelser vedrørende skjulte fejl og mangler. Køberens og foreningens eventuelle krav skal gøres gældende over for sælger. Administrator skal samtidig orienteres om disse krav. Såfremt køberen forlanger prisnedslag for sådanne mangler, kan bestyrelsen, hvis forlangendet skønnes rimeligt, tilbageholde et tilsvarende beløb ved afregningen til sælgeren, således at beløbet først udbetales, når det ved dom eller forlig mellem parterne er fastslået, hvem det tilkommer.

Stk. 10 Overdragelsessummen med eventuelle fradrag som nævnt i stk. 7-9 skal afregnes senest 21 dage efter overtagelsesdagen, forudsat at beløbet er modtaget fra køberen.

Stk. 11 Det påhviler sælgeren at have udbedret alle mangler inden overtagelsesdagen.

§ 16 UBENYTTEDE BOLIGER

Stk. 1 Har en andelshaver ikke, inden 3 måneder efter at være fraflyttet sin bolig, indstillet en anden i sit sted, eller er overdragelse aftalt i strid med bestemmelserne herom, bestemmer bestyrelsen, hvem der skal overtage andel og bolig, og de vilkår overtagelsen skal ske på, hvorefter afregning finder sted som anført i § 15.

§ 17 DØDSFALD

Stk. 1 I tilfælde af en andelshavers død skal den pågældendes eventuelle ægtefælle/registrerede partner være berettiget til at fortsætte medlemskab og beboelse af boligen.

Stk. 2 Hvis der ikke efterlades ægtefælle/registreret partner, eller denne ikke ønsker at benytte sin ret, kan andel og bolig overtages af nedennævnte, idet der gives fortrinsret i den nævnte rækkefølge:

a) Samlever, som indtil dødsfaldet havde haft fælles husstand med den afdøde.

b) Personer, som af den afdøde andelshaver ved testamente eller ved skriftlig henvendelse til bestyrelsen var anmeldt som berettiget til andelsboligen ved andelshavers død.

c) Afdødes børn, børnebørn, forældre eller søskende.

d) Andre personer, som indtil dødsfaldet havde haft fælles husstand med den afdøde i mindst 3 måneder.

Stk. 3 Ved dødsboets overdragelse af andelsboligen til de efter forudgående stykker berettigede personer finder §§ 14-15 tilsvarende anvendelse. Ved arveudlæg til en af de efter forudgående stykker berettigede personer finder §§ 14-15 tilsvarende anvendelse; dog bortset fra § 15, stk. 3-7 om indbetaling og afregning, idet køberen i disse tilfælde indtræder i afdødes forpligtelser over for foreningen.

Stk. 4 Boligen skal overtages efter disse regler eller fraflyttes senest den 1. i den måned, der indtræder næstefter 3 måneders dagen for dødsfaldet. Er ingen ny andelshaver indtrådt forinden, bestemmer bestyrelsen, hvem der skal overtage andel og bolig og de vilkår, som overtagelsen skal ske på, hvorefter det indkomne beløb afregnes til boet efter reglerne i § 15.

§ 18 SAMLIVSOPHÆVELSE

Stk. 1 Ved ophævelse af samliv mellem ægtefæller/registrerede partnere er den af parterne, der efter deres egen eller myndighedernes bestemmelse bevarer retten til boligen, berettiget til at fortsætte medlemskab og beboelse af boligen.

Stk. 2 Reglen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse ved ophævelse af samlivsforhold i øvrigt, såfremt den person, der i henhold hertil skal overtage andel og bolig, har haft fælles husstand med andelshaveren i mindst 2 år før samlivsophævelsen.

Stk. 3 Ved ægtefælles/registreret partners fortsættelse af medlemskab og beboelse af boligen skal begge ægtefæller/registrerede partnere være forpligtet til at lade fortsættende ægtefælle/registrerede partner overtage andel gennem skifte eller overdragelse. Ved overdragelse i henhold hertil eller ved overdragelse i henhold til stk. 2 finder §§ 14-15 tilsvarende anvendelse. Ved fortsættende ægtefælle/registrerede partners overtagelse gennem ægtefælleskifte finder §§ 13-14 tilsvarende anvendelse, dog bortset fra § 15, stk. 3-7 om indbetaling og afregning, idet fortsættende ægtefælle/ registrerede partner i disse tilfælde indtræder i tidligere andelshavers forpligtelser over for foreningen og eventuelt långivende pengeinstitut.

§ 19 OPSIGELSE

Stk. 1 En andelshaver kan ikke opsige sit medlemskab af foreningen og brugsret til boligen, men kan alene udtræde efter reglerne i §§ 13-18 om overførsel af andelen.

§ 20 EKSKLUSION

Stk. 1 I følgende tilfælde kan en andelshaver ekskluderes af foreningen og brugsretten bringes til ophør af bestyrelsen: Såfremt en andelshaver trods påkrav ikke betaler eventuelt resterende indskud, boligafgift, rykkergebyr eller andre skyldige beløb af enhver art.

a) Såfremt en andelshaver groft forsømmer sin vedligeholdelsespligt og trods påkrav ikke foretager den nødvendige vedligeholdelse inden udløbet af en fastsat frist jfr. § 9.

b) Såfremt en andelshaver optræder til alvorlig skade eller ulempe for foreningens virksomhed eller andre andelshavere; herunder alvorlige og/eller gentagne husordensovertrædelser.

c) Såfremt en andelshaver i forbindelse med overdragelse af andelen betinger sig en større pris end godkendt af bestyrelsen.

d) Såfremt en andelshaver gør sig skyldig i forhold, svarende til de, der efter Lejelovens bestemmelser berettiger udlejeren til at ophæve lejemålet.

Stk. 2 Bestyrelsen er ligeledes berettiget til at ekskludere et medlem og bringe dennes brugsret til ophør i de ovennævnte tilfælde, der er angivet under punkterne b, c og d. En ekskluderet andelshaver har mulighed for at få bestyrelsens beslutning om eksklusion forelagt en generalforsamling. Anmodning herom indgives skriftligt af den ekskluderede andelshaver. Anmodningen skal være modtaget hos bestyrelsen eller administrator senest 14 dage efter, at andelshaver har modtaget meddelelse om eksklusionen. Indkaldelse til generalforsamling skal ske snarest muligt efter modtagelse af anmodningen fra den ekskluderede andelshaver.

§ 21 LEDIGE BOLIGER

Stk. 1 I tilfælde, hvor der skal ske overdragelse af en bolig, der tidligere har været udlejet, eller hvor den tidligere andelshaver har mistet sin indstillingsret efter §§ 16, 17 eller 20, eller har overgivet sin indstillingsret til bestyrelsen, skal bestyrelsen ved udpegning af ny andelshaver gå frem efter reglerne i § 13. Såfremt ingen kandidater indstilles, afgør bestyrelsen frit, hvem der skal overtage boligen.

§ 22 GENERALFORSAMLING

Stk. 1 Foreningens højeste myndighed er generalforsamlingen.

Stk. 2 Generalforsamlingen træffer beslutning ved simpelt flertal, undtagen hvor det drejer sig om beslutninger som nævnt i stk. 3. Dog skal altid mindst 1/5 af foreningens medlemmer være til stede, for at generalforsamlingen er beslutningsdygtig.

Stk. 3 Forslag om vedtægtsændringer, om nyt indskud, salg af fast ejendom, om regulering af det indbyrdes forhold mellem boligafgiften samt om foreningens opløsning, kan kun vedtages på en generalforsamling, hvor mindst 2/3 af samtlige mulige stemmer er repræsenteret og med et flertal på mindst 2/3 af de afgivne ja- og nej-stemmer. Er ikke mindst 2/3 af samtlige mulige stemmer repræsenteret på generalforsamlingen, men opnås et flertal på mindst 2/3 af de afgivne ja- og nej-stemmer for forslaget, kan der indkaldes til en ny generalforsamling, og på denne kan da forslaget endeligt vedtages med et flertal på mindst 2/3 af de afgivne ja- og nej-stemmer, uanset hvor mange stemmer, der er repræsenteret.

§ 23 MULIGHED FOR DIGITALE GENERALFORSAMLINGER OG AFSTEMNINGER

Stk. 1 Generalforsamlinger og afstemninger på generalforsamlinger kan ske digitalt. Det kan ske uden nærmere årsag eller når en afholdelse af en fysisk generalforsamling er umulig, ekstraordinært besværlig eller ekstraordinært risikofyldt eller ekstraordinært omkostningstung grundet force majeure eller force majeure-lignende situationer, såsom krig, lockouts/strejker, uroligheder eller pandemiske situationer, hvor beslutninger fra offentlige myndigheder umuliggør fysiske generalforsamlinger eller besværliggør dem i en sådan grad, at det befrygtes, at alene et fåtal af andelshaverne vil eller kan møde op til en fysisk generalforsamling.

Stk. 2 Hvor en generalforsamling afholdes digitalt, sker afholdelsesmetoden efter bestyrelsens og administrators beslutning i forhold til det eller de digitale medier, der er bedst egnede samt anses for sikre til formålet, på tidspunktet for generalforsamlingens indkaldelsestidspunkt.

Stk. 3 Beslutninger, der skal træffes på en sådan generalforsamling, skal ske således, at alene dirigenten eller stemmeoptælleren, der udpeges, er bekendt med og kan sikre, at der alene stemmes i henhold til fordelingstal eller lignende og i øvrigt hemmeligt, såfremt et medlem ønsker dette. Indkaldelsesform og afstemningsmetode skal sikre dette princip.

Stk. 4 Medlemmerne er selv ansvarlige for, at de har det nødvendige elektroniske udstyr, IT-programmer og internetforbindelse, som giver adgang til at deltage i den digitale generalforsamling.

Stk. 5 Et medlem har ret til at møde på såvel delvis som fuldstændig elektronisk generalforsamling ved fuldmægtig. Dette kan ske ved at videregive sit personlige login – brugernavn og adgangskode – til en fuldmægtig eller ved at lade sig repræsentere ved fuldmagt i henhold til vedtægtens almindelige bestemmelser herom. Uanset modstående vedtægtsbestemmelse kan bestyrelsen repræsentere flere medlemmer i forbindelse med såvel delvis som fuldstændig elektronisk generalforsamling.

§ 24 ORDINÆR GENERALFORSAMLING

Stk. 1 Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år inden 5 måneder efter regnskabsårets udløb med følgende dagsorden:

  1. Valg af dirigent og referent.

  2. Bestyrelsens beretning.

  3. Forelæggelse af årsrapport og eventuel revisionsberetning samt godkendelse af årsrapporten og værdiansættelse.

  4. Forslag fra bestyrelse og andelshavere.

  5. Forelæggelse af drifts- og likviditetsbudget til godkendelse og beslutning om eventuel ændring af boligafgiften.

  6. Valg af formand for bestyrelsen.

  7. Valg af øvrige medlemmer til bestyrelsen.

  8. Valg af suppleanter til bestyrelsen.

  9. Valg af revisor.

  10. Eventuelt.

Stk. 2 Den ordinære generalforsamling indkaldes af bestyrelsen med mindst 2 ugers og højst 4 ugers varsel. Indkaldelse sker med brev eller alternativt via e-mail til den af det enkelte medlem oplyste postadresse eller e-mailadresse samt ophænges på samtlige opslagstavler på trapperne. Det er bestyrelsen, der beslutter, hvorvidt indkaldelse sker via brev eller e-mail. Det er det enkelte medlems eget ansvar og risiko, dersom forsendelser til medlemmet går tabt, med mindre medlemmet kan påvise, at tabet skyldes fejl begået af bestyrelsen eller administrator. Det er endvidere det enkelte medlems eget ansvar og risiko at have oplyst administrator om en email-adresse, hvortil indkaldelse kan sendes. Bestyrelsen beslutter, hvorvidt bilag til indkaldelsen (bestyrelsens beretning, årsrapport, budget, eventuelle forslag fra bestyrelse eller medlemmer samt alle øvrige bilag) udsendes eller ej. Disse er under alle omstændigheder tilgængelige på foreningens og/eller administrators hjemmeside, således at det enkelte medlem selv kan hente disse.

Stk. 3 Adgang til at deltage i og tage ordet på generalforsamlingen har enhver andelshaver og dennes myndige husstandsmedlemmer, administrator, revisor samt andre personer indbudt af bestyrelsen.

§ 25 FORSLAG

Stk. 1 Ethvert medlem har ret til at få et angivet emne behandlet af den ordinære generalforsamling. Forslag, der agtes stillet på generalforsamlingen, skal indsendes til andelsboligforeningens til enhver tid værende administrator senest 10 dage før generalforsamlingen. Sådanne forslag, samt forslag som bestyrelsen agter at stille, skal være tilgængeligt for medlemmerne senest 7 dage før generalforsamlingen. Information om at de eventuelt yderligere forslag er tilgængelige for medlemmerne udsendes med brev eller alternativt via e-mail til den af det enkelte medlem oplyste postadresse eller e-mailadresse. Det er bestyrelsen, der beslutter, hvorvidt information sker via brev eller e-mail. Det er det enkelte medlems eget ansvar og risiko, dersom forsendelser til medlemmet går tabt, med mindre medlemmet kan påvise, at tabet skyldes fejl begået af bestyrelsen eller administrator. Det er endvidere det enkelte medlems eget ansvar og risiko at have oplyst administrator om en email-adresse, hvortil indkaldelse kan sendes. Forslagene er tilgængelige på foreningens og/eller administrators hjemmeside, således at det enkelte medlem selv kan hente dette.

§ 26 EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING

Stk. 1 Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen finder anledning dertil, når det til behandling af et angivet emne begæres af mindst 1/4 af andelsboligforeningens medlemmer, eller når en tidligere generalforsamling har besluttet det.

Stk. 2 Ekstraordinær generalforsamling indkaldes skriftligt af bestyrelsen med mindst 2 ugers og højst 4 ugers varsel. Indkaldelse sker med brev eller alternativt via e-mail til den af det enkelte medlem oplyste postadresse eller e-mailadresse. Det er bestyrelsen, der beslutter, hvorvidt indkaldelse sker via brev eller e-mail. Det er det enkelte medlems eget ansvar og risiko, dersom forsendelser til medlemmet går tabt, med mindre medlemmet kan påvise, at tabet skyldes fejl begået af bestyrelsen eller administrator. Det er endvidere det enkelte medlems eget ansvar og risiko at have oplyst administrator om en emailadresse, hvortil indkaldelse kan sendes. Bilag til indkaldelsen udsendes ikke sammen med denne. Disse er i stedet tilgængelige på foreningens og/eller administrators hjemmeside, således at det enkelte medlem selv kan hente disse.

Stk. 3 Indkaldelsen skal angive tid og sted for generalforsamlingen samt dagsordenen.

§ 27 STEMMERET OG FULDMAGT

Stk. 1 Hver andel giver én stemme.

Stk. 2 Stemmeretten kan udøves af en myndig person eller andelsboligforeningens bestyrelse, som medlemmet skriftligt har givet fuldmagt dertil. En fuldmagtshaver kan kun afgive stemme i henhold til én fuldmagt. Afgivelse af fuldmagt er ikke til hinder for, at medlemmet selv deltager i generalforsamlingen.

§ 28 DIRIGENT OG REFERAT

Stk. 1 Generalforsamlingen vælger selv sin dirigent, der ikke behøver at være medlem af andelsboligforeningen.

Stk. 2 Der udarbejdes referat af forhandlingerne. Referatet underskrives af dirigenten og de på generalforsamlingen tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer og tilstræbes at være tilgængeligt for medlemmerne senest 4 uger efter generalforsamlingens afholdelse. Information om at referatet er tilgængeligt for medlemmerne udsendes med brev eller alternativt via e-mail til den af det enkelte medlem oplyste postadresse eller e-mailadresse. Det er bestyrelsen, der beslutter, hvorvidt information sker via brev eller e-mail. Det er det enkelte medlems eget ansvar og risiko, dersom forsendelser til medlemmet går tabt, med mindre medlemmet kan påvise, at tabet skyldes fejl begået af bestyrelsen eller administrator. Det er endvidere det enkelte medlems eget ansvar og risiko at have oplyst administrator om en email-adresse, hvortil referat kan sendes. Bestyrelsen beslutter, hvorvidt referat fra generalforsamlingen udsendes eller ej. Referatet med tilhørende bilag vil under alle omstændigheder være tilgængeligt på foreningens og/eller administrators hjemmeside, således at det enkelte medlem selv kan hente dette.

§ 29 BESTYRELSENS PLIGTER

Stk. 1 Generalforsamlingen vælger en bestyrelse til at varetage den daglige ledelse af foreningen og udføre generalforsamlingens beslutninger.

Stk. 2 Bestyrelsesmøde indkaldes af formanden eller, i dennes forfald, af næstformanden, så ofte anledning findes at foreligge, samt når to medlemmer af bestyrelsen begærer det.

Stk. 3 Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når formanden eller næstformanden og yderligere mindst 2 medlemmer er til stede.

Stk. 4 Beslutning træffes af de mødende bestyrelsesmedlemmer ved simpel stemmeflerhed. Står stemmerne lige, gør formandens – eller i dennes forfald næstformandens – stemme udslaget.

Stk. 5 Bestyrelsen udarbejder referat af mødet. Referatet udsendes per mail af referenten og forelægges til godkendelse senest på det efterfølgende møde. Referatet skal på begæring forevises foreningens medlemmer.

Stk. 6 I øvrigt fastlægger bestyrelsen selv sin forretningsorden.

§ 30 BESTYRELSESMEDLEMMER

Stk. 1 Bestyrelsen vælges af generalforsamlingen. Den består af en formand og yderligere 4-6 medlemmer. Desuden vælges 2 suppleanter. Valgbare som medlemmer af bestyrelsen og som suppleanter er kun foreningens medlemmer, disses ægtefæller/registrerede partnere samt myndige husstandsmedlemmer. Hver lejlighed kan kun være repræsenteret med ét medlem.

Stk. 2 Formand samt øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen, således at der i tilfælde af en fuldtallig bestyrelse vælges formand og 2 bestyrelsesmedlemmer i ulige år og 4 bestyrelsesmedlemmer i lige år. Suppleanter vælges for 1 år. Genvalg kan finde sted.

Stk. 3 Bestyrelsen konstituerer sig selv med en næstformand og eventuelle andre faste poster.

Stk. 4 Ved et bestyrelsesmedlems fratræden midt i en valgperiode, indtræder de valgte suppleanter i den rækkefølge, de er valgt. Ved formandens fratræden fungerer næstformanden i formandens sted indtil næste ordinære generalforsamling. Såfremt antallet af bestyrelsesmedlemmer på grund af fratræden bliver mindre end 5, indkaldes generalforsamlingen til nyvalg af bestyrelsesmedlemmer for tiden indtil næste ordinære generalforsamling.

Stk. 5 Et bestyrelsesmedlem må ikke deltage i behandlingen af en sag, såfremt vedkommende eller en person, som han er beslægtet eller besvogret med eller har lignende tilknytning til, kan have særinteresser i sagens afgørelse.

§ 31 TEGNINGSRET

Stk. 1 Foreningen tegnes af formanden – eller i dennes forfald næstformanden – og yderligere to bestyrelsesmedlemmer i forening.

§ 32 ADMINISTRATION

Stk. 1 Generalforsamlingen kan med tilslutning fra mindst 1/4 af foreningens medlemmer antage en administrator til bistand ved varetagelsen af ejendommens daglige drift.

Stk. 2 Administrator skal være ansvarsforsikret og omfattet af erstatningsfond eller kautionsforsikring og forpligtet af regler om god administratorskik. Administrator bør ikke være medlem af andelsboligforeningen og må ikke være dennes revisor.

Stk. 3 Bestyrelsen ansætter og afskediger administrator.

§ 33 REGNSKAB

Stk. 1 Foreningens årsrapport skal udarbejdes i overensstemmelse med god regnskabsskik og underskrives af administrator og hele bestyrelsen. Regnskabsåret løber i perioden 1. oktober – 30. september.

Stk. 2 I forbindelse med udarbejdelse af årsrapport udarbejdes forslag fra bestyrelsen til den pris på andelene, som kan godkendes af generalforsamlingen for tiden indtil næste årlige generalforsamling jfr § 14. Forslaget anføres som note til årsrapporten.

§ 34 REVISION

Stk. 1 Generalforsamlingen vælger en statsautoriseret eller registreret revisor til at revidere årsrapporten. Revisor skal føre revisionsprotokol.

Stk. 2 Den reviderede, underskrevne årsrapport samt forslag til drifts- og likviditetsbudget udsendes til andelshaverne samtidig med indkaldelsen til den ordinære generalforsamling.

§ 35 OPLØSNING

Stk.1 Opløsning ved likvidation forestås af to likvidatorer, der vælges af generalforsamlingen.

Stk. 2 Efter realisation af foreningens aktiver og betaling af foreningens gæld, deles den resterende formue mellem de til den tid værende andelshavere i forhold til deres andels størrelse.

Således vedtaget på foreningens ekstraordinære generalforsamling afholdt den 16. april 2024.